V úterý 19. 11. 2024 jsme navštívili Muzeum města Ústí nad Labem, kde byla zahájena netradiční výstava pod názvem "Námořníci českých zemí a Ústecka". Expozice mapuje překvapivě bohatou historii českého námořnictva od galér až po moderní dobu, odhaluje málo známou kapitolu české historie – naše námořní dědictví. Expozice nabízí fascinující pohled na osudy českých námořníků od 16. století až po současnost. Mezi nejzajímavější exponáty patří admirálský kabátec následníka trůnu Ferdinanda d’Este, který si vzal Žofii Chotkovou z nedalekého Velkého Března. Nechybí ani děla ze 16. století pocházející z Děčínska či kus vytažený rakousko-uherským námořnictvem z Egejského moře.
Výstava mapuje vývoj námořnictva na našem území od dob, kdy se čeští šlechtici účastnili válek na galérách. Připomíná i slavného polárníka Julia Payera z Teplic, který maloval výjevy ze zamrzlých lodí v polárních krajinách.
Kurátor Martin Krsek (a také senátor) zdůraznil, že nejvíce českých námořníků sloužilo na přelomu 19. a 20. století v rakousko-uherském loďstvu. Nádherné jsou modely významných křižníků a torpédoborců, ale i prototyp vyloďovacího děla z roku 1903 od Škodových závodů. Zajímavostí je uniforma Josefa Holuba, který za první světové války potápěl spojenecké lodě a později se stal kapitánem lodi Legie, převážející legionáře z Vladivostoku. Závěr výstavy je věnován 2. sv. válce, včetně příběhu ponorky pojmenované po Ústí nad Labem, která byla potopena ve Středozemním moři. K vidění je i kompletní potápěčská výstroj z té doby, vážící úctyhodných 40 kilogramů. Kurátor Krsek dodává: „Téma námořníků je pořád živé. Chtěli bychom zaznamenat životopisy lidí, kteří sloužili nebo ještě slouží v námořní plavbě a představit je tady.“ (zdroj ČTK)
Výstava potrvá do května 2025.
Na vernisáž výstavy se sjely desítky námořníků a plavců z blízkého i dalekého okolí v typickém námořniickém dress-kodu.
Samozřejmě nemohli chybět ani "naši" z Litoměřic, ti, kteří si ve svém volném čase postavili loď Kláru a pravidelně začátkem roku se vydávají na zimní plavby. V lednu to bude už 24. zimní plavba v pořadí. Na vernisáži bylo o čem povídat...
Ostatně nezažili si jenom vodstva našich řek, ale v roce 2017 se vydali na čtrnáctidenní plavbu s La Grace. La Grace je replika historické brigy z druhé poloviny 18. století, se kterou brázdí vody moří a oceánů. Jejím cílem je vzkříšení české námořní historie. Členům klubu La Grace (kteří si tuhle loď postavili a pravidelně ji opravují a udržují) se umožňuje plavba na historické lodi spojená s výukou námořního řemesla a jeho hrdých tradic. Podle dostupných pramenů se La Grace jmenovala loď prvního skutečného českého námořníka Augustina Heřmana. Ten nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodě v Karibském moři.
Loď se začala stavět za pomoci stovek nadšenců a dobrovolníku na konci roku 2008 v profesionální loděnici v Egyptě. Slavnostně byla spuštěna na vodu 5. prosince 2010. Hlavním důvodem pro výběr místa stavby je skutečnost, že zde všechny lodě stále staví tradičním způsobem.